צוותי משאבי אנוש בארגונים יכולים
להיות סוכני שינוי משמעותיים
במניעת אלימות בזוגיות

אל תחכו לנובמבר!

בעמוד זה תמצאו כלים לפעולה עקבית במניעת אלימות בזוגיות. החל מסדנאות והדרכות, דרך קמפיינים להעלאת מודעות, ועד לתמיכה וליווי למעורבים באלימות, כל חודש מציע הזדמנויות חדשות לפעול.
הצטרפו אלינו והשפיעו על תרבות ארגונית המסייעת לעובדות ולעובדים שלכם להרגיש שמקום העבודה נמצא איתם גם כשלא בטוח בבית.

מה תוכלו לעשות ואיך לעשות את זה?

1
הכשרת צוות משאבי אנוש

הכשרת צוותי משאבי אנוש היא מרכיב חיוני במאמץ למניעת אלימות בזוגיות בתוך חברות וארגונים. צוותי משאבי אנוש ממלאים תפקיד מרכזי בהתמודדות עם מקרים של אלימות בזוגיות, והכשרתם בתחום זה מאפשרת להם לספק תמיכה מתאימה לעובדים הנמצאים במצוקה או לעמיתים לעבודה המזהים דפוסי אלימות ואינם יודעים מה לעשות עם כך.

על מנת לייצר התמקצעות באירגון ולתת תוקף לחשיבות הנושא ולטיפול בו בקרב עובדי/ות הארגון יש למנות נציגה מצוות משאבי אנוש לתפקיד “ממונה על אלימות בזוגיות” – אחד הכיוונים המשמעותיים ביותר בתחום זה הוא יצירת תפקיד לנציג/ה מצוות משאבי אנוש האחראי/ת על התחום בארגון. איש זה יעבור הכשרה מקצועיייעודית בנושא ויהפוך לכתובת לנושא בארגון. הממונה על התמודדות עם אלימות בזוגיות יהיה /תהיה אחראי/ית לתמיכה במנהלים ועובדים בהתמודדות באופן רגיש ויעיל במקרים של אלימות במשפחה ובזוגיות. להוביל פעילות בנושא זה בתוך הארגון ולהפנות לסיוע לגורמי מקצוע שונים בשעת הצורך.

בקידום חקיקה לממונה על אלימות במשפחה בחברות עסקיות וארגונים
החקיקה הקיימת בנושא מינוי ממונה על הטרדה מינית בחברות עסקיות וארגונים הוכיחה את יעילותה בשיפור ההגנה על העובדים ובקידום סביבה עבודה בטוחה ומכילה. עם זאת, אלימות במשפחה היא בעיה רחבת היקף בעלת השלכות חמורות על העובדים/ות, ועל הסביבה הארגונית כולה. מינוי ממונה ייעודי לנושא זה יכול להוות כלי משמעותי למניעה ולזיהוי מוקדם של מקרי אלימות, ולהבטחת מתן תמיכה מתאימה לנפגעות/ים.

תכנית הדרכה ייחודית לצוותי משאבי אנוש, להתמודדות עם אלימות בזוגיות

2
סדנאות והכשרות
  • יצירת מפגשי למידה קצרים לדרגי ניהול ולעובדים להעלאת מודעות לקיומה של תופעת האלימות בזוגיות, מתן כלים לזיהוי, הדגשת האחריות החברתית ומיצוב משאבי אנוש ככתובת בנושא.
  • סדנאות תקופתיות: קיום סדנאות והרצאות באופן קבוע על מנת לשמר רמת מודעות גבוהה ולעדכן את העובדים בנושאים חדשים או משתנים. סדנאות אלו מחזקות את המודעות לנושא ומספקות כלים לזיהוי והתמודדות עם מקרים של אלימות בזוגיות.
  • שילוב הנושא בתהליך ההכשרה לעובדים חדשים: הנגשת מידע על הנושא בתהליך הכניסה לתפקיד. אפשר באמצעות דף מידע שמתווסף למידע הכללי שמקבלים העובדים החדשים.
  • הכשרות מתקדמות לעובדים המעוניינים בכך: לספק הכשרות מתקדמות בנושאים כמו התערבות כשומרי סף, פעולה נכונה כ”עומדים לצד” וכללי שמירה על פרטיות. הכשרות אלו מעניקות לעובדים כלים מתקדמים לזיהוי והתערבות במקרים של אלימות בזוגיות.
3
זמינות משאבים ופיתוח מדיניות
  • זמינות משאבים: הדגשת חשיבות השיתוף פעולה עם גורמי מקצוע, רשויות מקומיות ועמותות לקבלת תמיכה מקצועית ומשאבים בניהול מקרי אלימות בזוגיות. שותפות עם אנשי המקצוע בשדה הטיפול באלימות בזוגיות מבטיחה טיפול מקצועי ומקיף במקרים שיגיעו לצוות.
  • פיתוח מדיניות: פיתוח מדיניות ברורה ומקיפה התומכת לא רק בקורבנות אלא גם בהכוונה לטיפול של פוגעים. מדיניות זו יוצרת מסגרת ברורה לפעולה ומעודדת התמודדות עם הבעיה באופן יעיל.
4
אסטרטגיות תגובה

קידום גישה מודעת לטראומה לטיפול באירועים, עם דגש על סודיות, כבוד למתמודדים ומתן מקום בטוח לעובדים לשתף בהתמודדות שלהם. גישה זו מבטיחה טיפול רגיש ומקצועי במקרים של אלימות בזוגיות.

5
סיוע הוליסטי למתמודדים/ות עם אלימות בזוגיות
  • פיתוח מדיניות ופרוטוקולים המספקים תמיכה ומשאבים לעובדים/ות המתמודדים/ות עם אלימות כצד פוגע או כצד נפגע. כולל אפשרויות לחופשה בטוחה, לקבלת טיפול בשעות העבודה ולגמישות בשעות עבודה בהתאם לצרכים העולים מתוך ההתמודדות הזוגית. מדיניות זו מבטיחה שהעובדים יקבלו את התמיכה הנדרשת להחלמה ושיקום.
  • טיפול מותאם לפוגעים: הגדרת תגובות לבני זוג/בנות זוג הידועים כפוגעים במערכת הזוגית שלהם, כולל תמיכה והדרכה, הפניה לטיפול מקצועי והצעת אפשרויות במקרה של צורך בשיקום. טיפול זה מפחית את הסיכון להמשך האלימות ומסייע בשיקום הפוגעים.
6
שיתוף פעולה עם גורמים מקצועיים

שיתוף פעולה עם ארגונים ואנשי/נשות קשר: לחצו כאן למעבר לרשימת ארגונים ואנשי/נשות קשר שיכולים להיות שותפי תוכן בבניית הכשרות אלו. שיתוף פעולה זה מבטיח תמיכה מקצועית ורחבה יותר במניעת אלימות בזוגיות.

רשימת ארגונים
7
שיפור מתמיד ואקלים ארגוני תומך
  • בדיקת אקלים ארגוני: עריכת סקרים ובדיקות תקופתיות בקרב העובדים/דות כדי להבין את האקלים הארגוני ולזהות גורמים שעלולים לקדם חוסר פניה או דיווח במקרה של אלימות בזוגיות. זיהוי גורמים אלו מאפשר טיפול מקדים ומניעת החמרת המצב.
  • שיפור מתמיד: ביצוע בדיקות תקופתיות של תרבות העבודה כדי לזהות מה מקדם שיח בנושא ופניה לשיתוף ולעזרה ומה עלול לייצר אי ונוחות ואי
רצון לפניה.
  • מעורבות עובדים/ות בתהליכים: הפעלת פורומים שבהם עובדים יכולים להביע דעות ולהציע שיפורים בנוגע לאקלים הארגוני ולנושא הטיפול באלימות בזוגיות. מעורבות זו יוצרת סביבה פתוחה ובטוחה, ומעודדת עובדים/ות לקחת חלק בהגברת המודעות ובתמיכה בקולגות שלהם בעת הצורך.

מענים מקצועיים לשימוש צוותי משאבי אנוש

לסיוע לעובדים.ות במצוקה

כפתור הפרפר

כפתור הפרפר הוא פיצ'ר אותו ניתן להתקין בקלות בכל אפליקציה ואתר אינטרנט בעולם, דרכו ניתן לקבל ייעוץ ותמיכה בנושא אלימות במשפחה בדיסקרטיות וללא השארת שום עקבות. לקריאה נוספת ויצירת קשר כאן:

לכפתור הפרפר

לא רק בנובמבר איך תשלבו פעילות בנושא לאורך כל השנה?

לשימושכם/ן:
ארגונים רבים עוסקים בנושא מניעת אלימות בזוגיות סביב חודש נובמבר, בחודש המאבק באלימות נגד נשים.

לוח הגאנט מציג אפשרויות נוספות לקשר עשייה הקשורה בתחום לאירועים שונים בשנה, כדי לייצר עשייה עקבית ומתמשכת. תוכלו לבחור נקודות ציון המתאימות לארגון.

להורדת לוח הגאנט המוצע המפורט

צעדים אופרטיביים להעלאת מודעות

העלאת המודעות לנושא האלימות במשפחה בקרב העובדים/ות היא קריטית ליצירת סביבה תומכת ובטוחה בארגונים.

כאן תוכלו למצוא מאגר מידע מקיף עם המלצות לפעולות שניתן ליישם בארגון שלכם, אשר יסייעו בזיהוי, מניעה ותמיכה בנפגעים ונפגעות אלימות.

לינק למאגר המידע
Impacts of Domestic Violence on the Workplace לצפייה
A Future Without Violence: How to Support Survivors in the Workplace, Part 1 לצפייה
A Future Without Violence: How to Support Survivors in the Workplace, Part 2 לצפייה
מדריך מצולם מקיף לצוותי
HR באנגלית לצפייה
סימני מצוקה אצל עובדים ועובדות שעלולים להראות שהם סובלים מאלימות בזוגיות לצפייה
סרטון סימולציה לשיחה והתערבות (באנגלית) לצפייה
סרטון סימולציה לשיחה והתערבות (באנגלית) לצפייה

למידע נוסף והעמקת הידע בנושא מניעת אלימות בזוגיות במקום העבודה, תוכלו לבקר במרכז המשאבים שלנו.

בעמוד זה תמצאו מגוון קישורים ומסמכים חיוניים שמטרתם לסייע לחברות עסקיות וארגונים להתמודד עם התופעה ולתמוך באלה שמושפעים ממנה.
העמוד כולל הנחיות, משאבים ומידע מקיף שיעזור לכם ליצור סביבת עבודה בטוחה ותומכת יותר.

לביקור בעמוד, לחצו כאן